top of page
dice%20banner_edited.jpg

RIIKKA AURAVA

Pelitutkija ja opettaja

TYÖNI

jamit2_edited.jpg
jamit5_edited.jpg
jamit3_edited.jpg

PELIJAMIT JA PELIEN TEKEMINEN

Pelijamit ovat tapahtumia, joihin tullaan tekemään pelejä yhdessä. Samalla opitaan uutta!

Tällä hetkellä tutkin, miten pelijamit kannattaisi järjestää kouluissa ja millaisia asioita opitaan, kun tehdään pelejä.

Olen järjestänyt ja tutkinut lukuisia pelijamitapahtumia sekä niissä tapahtuvaa oppimista. Kirjoitan aiheesta väitöskirjaa. 

OPETUKSEN PELILLISTÄMINEN

Muistatko lapsudestasi luokan seinällä olevat lukutoukat? Ne, joihin sai aina lisätä yhden pallukan, kun oli lukenut kirjan. Se oli pelillistettyä oppimista. Ei mitään uutta auringon alla - nykyään aiheesta vain on enemmän tietoa. 

 

Pelillistämistä voi tehdä monin tavoin. Jotkin tavat toimivat joillekin oppijoille, jotkut vaikuttavat pidempään kuin toiset, jotkin ovat työläämpiä opettajalle ja jotkin saavat luokan kaaoksen valtaan (eikä siinä välttämättä ole mitään pahaa). Jos haluat vinkkejä oman opetuksesi pelillistämiseen, ole yhteydessä!

PELIT OPETUKSEN APUNA

Pelejä voi käyttää opetuksessa ja oppimisess - muitakin kuin varsinaisia opetuspelejä. Lautapelit, korttipelit, ulkoleikit, digitaaliset pelit, pakohuonepelit, roolipelit, liikunnalliset leikit (ja tietysti niiden yhdistelmät) voivat tehdä oppimisesta iloista - ja tehokasta!

Kuka olen

Olen tutkija, jolla on vahva tausta opettajana. Olen opettanut lukiossa äidinkieltä ja kirjallisuutta 15 vuotta. Nyt tutkin pelejä, pelien tekoa ja pelillisyyttä kouluympäristössä.

Olen myös innokas pelaaja, kahden lapsen äiti ja noppakeräilijä.

ORCID: https://orcid.org/0000-0003-4323-2664

Riikka_Aurava.jpg
bottom of page