RIIKKA AURAVA
Pelitutkija ja opettaja
TYÖNI
PELIJAMIT JA PELIEN TEKEMINEN
Pelijamit ovat tapahtumia, joihin tullaan tekemään pelejä yhdessä. Samalla opitaan uutta!
​
Tällä hetkellä tutkin, miten pelijamit kannattaisi järjestää kouluissa ja millaisia asioita opitaan, kun tehdään pelejä.
​
Olen järjestänyt ja tutkinut lukuisia pelijamitapahtumia sekä niissä tapahtuvaa oppimista. Kirjoitan aiheesta väitöskirjaa.
OPETUKSEN PELILLISTÄMINEN
Muistatko lapsudestasi luokan seinällä olevat lukutoukat? Ne, joihin sai aina lisätä yhden pallukan, kun oli lukenut kirjan. Se oli pelillistettyä oppimista. Ei mitään uutta auringon alla - nykyään aiheesta vain on enemmän tietoa.
Pelillistämistä voi tehdä monin tavoin. Jotkin tavat toimivat joillekin oppijoille, jotkut vaikuttavat pidempään kuin toiset, jotkin ovat työläämpiä opettajalle ja jotkin saavat luokan kaaoksen valtaan (eikä siinä välttämättä ole mitään pahaa). Jos haluat vinkkejä oman opetuksesi pelillistämiseen, ole yhteydessä!
PELIT OPETUKSEN APUNA
Pelejä voi käyttää opetuksessa ja oppimisess - muitakin kuin varsinaisia opetuspelejä. Lautapelit, korttipelit, ulkoleikit, digitaaliset pelit, pakohuonepelit, roolipelit, liikunnalliset leikit (ja tietysti niiden yhdistelmät) voivat tehdä oppimisesta iloista - ja tehokasta!
Kuka olen
Olen tutkija, jolla on vahva tausta opettajana. Olen opettanut lukiossa äidinkieltä ja kirjallisuutta 15 vuotta. Nyt tutkin pelejä, pelien tekoa ja pelillisyyttä kouluympäristössä.
​
Olen myös innokas pelaaja, kahden lapsen äiti ja noppakeräilijä.
​